Nederlandse Rug Stichting

Rechtop In De Wind

Omdat er op het gebied van scoliose weinig persoonlijke verhalen bekend zijn besloot Marie-José van Dijk een ervaringsverhaal te gaan schrijven. Het idee om dit boek te schrijven ontstond drie jaar geleden. Toen is zij begonnen met haar eerste tekst te schrijven in een dagboek. Vanuit dat dagboek is ze gestart met herinneringen die in haar opkwamen te beschrijven. Doordat ze gewend was te schrijven kwamen er steeds meer herinneringen bij.

Om u een beetje inzicht te geven wie Marie-José van Dijk is heeft zij besloten om iets van haar achtergrond te laten zien. Marie-José van Dijk is geboren in Laag-Keppel provincie Gelderland, de Achterhoek. Tijdens het schrijven van haar boek is ze daar ook vaak geweest om inspiratie op te doen voor foto’s uit de Gelderse natuur en om in alle rust te kunnen schrijven. Ook tijdens het verwerkingsproces is dit bos een belangrijk onderdeel voor haar geweest.

Het was een hele stap om dit boek daadwerkelijk uit te geven. Vele onderhandelingen en onderzoeken zijn er aan vooraf gegaan om meer duidelijkheid te krijgen uit haar rugverleden.

Scoliose is een lichamelijke beperking die je heel je leven met je mee moet dragen. Zorg er wel voor dat je goed naar je lichaam luistert en blijft luisteren anders kan het verkeerd gaan. Dit boek heeft Marie-José van Dijk puur geschreven vanuit haar gevoel, haar terugblik en haar ervaring op het gebied van scoliose. Iets wat ze natuurlijk hedendaags met zich mee draagt.

Marie-José van Dijk raad ook iedereen aan om er ook geestelijk mee aan de slag te gaan. Het is best veel wat een scoliose patiënt moet verwerken. Tegenwoordig wordt er bij kinderen en jeugd wel aandacht aan besteed door een klinisch psycholoog of pedagogisch hulpverlener. Ga hier wel gesprekken mee aan. Het is zinvol voor later!

Marie-José van Dijk hoopt een zinvolle bijdrage te kunnen leveren door op een persoonlijke en vertrouwelijke manier te schrijven zodat het voor iedereen, jong of oud, herkenbaar is. Ze heeft geprobeerd zoveel mogelijk persoonlijke dingen en foto’s erbij te voegen waardoor haar verhaal tot bloei is gekomen. U gaat het vast herkennen als u zelf scoliose patiënt bent, hierdoor krijgt u een beter beeld.

Heeft u interesse? Neemt u dan contact met ons op middels onze contact pagina.

Boekpresentatie Rechtop in de windBoekpresentatie Rechtop in de wind